Beszámoló
 
A nyertes pályázat új kihívás elé állított bennünket. A területet nagy gonddal választottuk ki, hogy adottságai megfeleljenek a növények életfeltételeinek. Elkülönül a játszótértől, de kapcsolódik hozzá, a napsütéses órák száma és a csapadékmennyiség megfelelő, termőföldje tiszta, délkelet-délnyugati fekvésű.
  Hasznosítottuk a mentor látogatása során kapott segítséget és tanácsokat. Az esővízgyűjtő hordó és a kézmosó kanna is a legjobb helyre kerültek. A nagy komposztáló mellé telepítettük a gyermekek méretéhez igazodó kis komposzt ládát, amit a terület takarítása során töltögettek. Az Oázis kertészet által felajánlott anyagokból udvarosaink készítették el a magaságyásokat. Avarral, fűvel lettek feltöltve és szülői felajánlásnak köszönhetően a termőföldet a közeli kertészetből kaptuk, amit szintén a gyerekek segítségével használtunk fel. A terület kiválasztása után megbizonyosodtunk róla, hogy nem találhatóak mérgező növények. Mivel a területen még nem volt talajművelés csak fűnyírás, ezért gondoltunk a magaságyások elhelyezésére. A továbbképzésen szerzett új ismereteket és módszereket felhasználtam a gazdaságos helykihasználás érdekében. Az intézményvezetővel és a balesetvédelmi felelőssel megtörtént a baleseti források prevenciója. Az eszközhasználat szabályait ismertettük a gyermekekkel. A helyes szerszámfogás elsajátítása érdekében mosolygós arcokat festettünk a szerszámokra. Kihelyeztük a csapadékmérő edényeket is.
A gyermekek izgatottan várták, hogy birtokba vehessék és használhassák az új eszközöket.
A projektben harmincnyolc gyermek vesz részt, ebből tíz nagycsoportos, nyolc fő középsős és húsz kiscsoportos korú.
Segítőmmel alkalmanként kis csoportokban osztottuk fel a munkát egyéni és életkori sajátosságok szerint differenciálva. Az eszközöket forgószínpad szerűen próbálhatta ki mindenki. A kert kialakításában segítségünkre voltak a kollégák, kiknek tanácsait, ötleteit szívesen fogadtuk, a szülők támogattak minket társadalmi munkájukkal, virágokkal, virághagymákkal és mulccsal. A kerthez kerti lak is tartozik, melyben helyet kaptak a szerszámok, alkotósarok a gyermekeknek és fejlesztő játékok teszik színessé, változatossá az ismeretátadást. Itt helyeztük el a megfigyeléshez szükséges eszközöket, időjárás megfigyelő táblán kísérhetik figyelemmel a változásokat és azok hatásait. Előtérbe helyeztük a gyermekek figyelemtartósságát, érdeklődését, türelmét, ezért óvodakertünkben a növények sokféleségét szeretnénk megismertetni, bemutatni, hogy az ott töltött idő vidám, játékos, érdekes legyen. Erre nagyon jó kerti mag csomagot kaptunk az Oázis kertészettől.
Mivel Örökös Zöld Óvoda és Madárbarát Óvoda címek büszke tulajdonosai vagyunk, ezért fontosnak tartottuk, hogy az élővilágbarát szemlélet megjelenjen a nevelő munkában.
Ezt a szimbiózist létrehozva madárfürdővel, madáretetővel, bogárhotellel, csigapalotával és fali újsággal, amin a kert barátairól találunk fotókat, is kiegészítettük a kertünk.
Az ágyások kialakításánál törekedtünk a növénytársításra a helyszükséglet gazdaságos beosztására. Kiegészítettük a kertet fűszernövény parcellával, tavaszi hagymás virágokkal, évelő virágágyással, ami egyben taktilis tapasztalatokra is ad lehetőséget.

Igyekeztünk a mesékben, énekekben tanult virágokat is megjeleníteni. A magaságyásokba élvezettel vetegették a gyermekek a gabonákat, mustárt, facéliát, céklát, retket, salátát, dugványozták a hagymákat és ültették az epret az ültetőfával. Ünnepélyes átadás keretében Október 09.-én a Helyettes Államtitkár Úr helyezte a földbe az első hagymát a kertünkbe.
Az ágyások jól megközelíthetőek, a határok láthatóan jól elkülönülnek. Az óvodakert bekerült a Pedagógiai Programba és a csoportszintű dokumentumokba. Az óvoda honlapján megtalálható az érdeklődők számára és folyamatban van az Iskolakertek honlapjára való feltöltés is. Tájékoztattuk a szülőket a pályázatról és aláírásra kerültek a szülői nyilatkozatok is. Elkészítettem egy négyévszakos tervet, amit napló formájában folyamatosan vezetünk.
   Az óvodakert pályázat eszközökkel, szakmai ismeretekkel támogatta az intézményt.
Innovatív, múltból merítő, jövőbe tekintő személetet hozott a nevelési módszereinkbe.
A jövőre nézve terveink között szerepel egy kis fóliasátor a palántázáshoz. Szeretnénk, ha bővülne partnerkapcsolatunk. Tagintézményeink is nyitottak a kertpedagógiára és szeretnének óvodakertet létrehozni, amiben számíthatnak a segítségünkre. Célunk, hogy a gyermekek ismerjék meg a kerti zöldségek diverzitását, ami változatos táplálkozásukat is befolyásolja. Játékos módon szerezzenek több érzékszerve ható tapasztalatokat. Csodálkozzanak rá a természet szépségeire, vegyenek részt a gondozó munkában, interiorizálódjon a felelősség, feladat és szabálytudat.
   A program segítette a mini Napsugár Kert terjeszkedését, fejlesztését. Ezáltal a gyermekek innovatív pedagógiai módszerekkel ismerhetik meg a kerti növényeket, emocionális beállítottságuk nő biotikus környezetük iránt, részesei lehetnek a fenntartható fejlődésnek.
A kerti munka pozitív attitűd alakulását segíti elő, fokozza a konstruktív, önálló életre nevelést.